Struktura zakonu w dobie jego rozkwitu w Prusach |
Kapituła wybierała najważniejszych dygnitarzy,którzy pełnili funkcję rządu zakonu:
- wielki komtur pełniący funkcję ministra gospodarki i spraw wewnętrznych,zastępca wielkiego mistrza;funkcję tę piastował komtur malborski;
- wielki marszałek zakonu krzyżackiego pełniący funkcję ministra wojny;funkcję tę piastował komtur królewiecki;
- wielki szpitalnik pełniący funkcję ministra dyplomacji(a teoretycznie zajmujący się działalnością charytatywną zakonu);funkcję tę piastował komtur elbląski;
- wielki skarbnik zajmujący się finansami zakonu;
- wielki mincerz odpowiedzialny za opiekę nad uzbrojeniem,końmi i stanem twierdz;
- wielki szafarz odpowiedzialny za handel;funkcję tę piastował komtur dzierzgoński;
Historia zakonu
Początki
Początki zakonu krzyżackiego to okres III krucjaty i oblężenia Akki
w 1191 roku,w trakcie którego rycerze krzyżowi pochodzenia
niemieckiego założyli przy szpitalu zorganizowanym przez mieszczan z Bremy i Lubeki
nieformalne stowarzyszenie,które miało opiekować się rannymi i chorymi
Niemcami.Spowodowane było to tym,że wcześniej powstałe zakony
templariuszy i joannitów,mimo że powinny opiekować się wszystkimi
krzyżowcami,w pierwszej kolejności troszczyły się o swoich krajan.Książę szwabski Fryderyk przekazał owemu stowarzyszeniu niemiecki szpital przeniesiony z Jerozolimy
do Akki,wymuszając jednocześnie na jego członkach złożenie ślubów
czystości.Szpital miał oficjalną nazwę Szpitala Najświętszej Marii
Panny przy Domu Niemieckim w Jerozolimie i od jego nazwy powstała też
nazwa bractwa szpitalnego,gdy w 1191 papież Klemens III
oficjalnie zatwierdził jego istnienie.Po zdobyciu Akki papież przyznał
bractwu rozległe dobra wokół tego miasta i instytucja ta zaczęła szybko
powiększać swoje szeregi.Cesarz rzymski Henryk VI Hohenstauf postanowił wykorzystać bractwo do swoich celów i nadał mu kolejne ziemie w południowych Włoszech w 1197 roku szpitale w Barletcie i Palermo.A także wyjednał u papieża Celestyna III przyznanie bractwu statusu pełnego zakonu rycerskiego,co nastąpiło ok.1198 r.Poza przyznaniem nowego statusu papież zwolnił dodatkowo ziemie zakonne od dziesięciny.Wzór stanowiły dlań wcześniej istniejące zakony joannitów i
templariuszy,gromadzące rycerzy z zachodniej i południowej Europy,mające ogromne bogactwa i znaczenie polityczne.Biały płaszcz
przekreślony czarnym krzyżem stał się znamieniem wyróżniającym
niemieckich rycerzy-mnichów.Po śmierci Henryka VI i niepowodzeniach
krucjaty,zakon zaczął przeżywać kryzys.Ponowny rozpęd zakonowi nadał czwarty z kolei wielki mistrz zakonu Hermann von Salza,który drogą cierpliwych działań dyplomatycznych wyjednywał od kolejnych papieży i cesarzy rzymskich kolejne przywileje i dobra na terenie Włoch,Niemiec i Palestyny,dzięki czemu zakon stał się prawdziwą potęgą ekonomiczną i polityczną,znacznie wyprzedzając joannitów i templariuszy.Dzięki nadaniom Cesarza Fryderyka II zakon posiadał liczne dobra na Sycylii,posiadłości w Brindisi,Bari,Barletcie,Palermo.W 1212 r.król Armenii podarował zakonowi twierdzę Amudain.W 1219 r.w trakcie V wyprawy krzyżowej zakonnicy mieli znaczący udział w oblężeniu Damietty.Sława ich czynów spowodowała wiele nadań w Europie.Konwenty zakonu powstały przy posiadłościach w Wenecji,Parmie,Padwie,Bolonii,Friuli.Duże donacje zakon otrzymał też w Hesji,Turyngii,Nadrenii i Frankonii.W 1228 r.zakon rozpoczął budowę zamku Montfort,a w 1229 otrzymał szpital w Jerozolimie.Oprócz licznych nadań w Akce,Antiochii,Sydonie,Trypolisie,Jaffie zakon otrzymał też baronię Sydon.Wielki mistrz zyskał też szczególną przychylność Honoriusza III,który nadał krzyżakom 113 przywilejów.Dla Hermanna von Salza było to jednak za mało.Jego ambicją było
stworzenie niezależnego państwa zakonnego.Zdawał sobie sprawę,że
zdobycze na terenie Palestyny są nietrwałe i starał się znaleźć zakonowi
nowe lokum.Najpierw był to południowo-wschodni Siedmiogród,gdzie król węgierski Andrzej II zaprosił zakon dla obrony swoich wschodnich rubieży przed koczowniczymi plemionami Kumanów.W 1212 roku król nadał im ziemię Borsa.Krzyżacy budowali tam zamki
oraz sprowadzali niemieckich osadników.Jeden z nich nazwali Marienburg(dziś Feldioara w Rumunii).W 1224
r.Krzyżacy podjęli próbę uwolnienia się spod zależności lennej od
króla Węgier i przekazania dzierżawionych dóbr jako lenno papiestwu.W 1225 r.zostali za to wygnani przez króla,którego poparł episkopat węgierski.
Działalność na ziemi chełmińskiej,michałowskiej i w Prusach
Na początku XIII wieku,w latach 1222-1223 książęta:Władysław Odonic(Wielkopolska),Konrad mazowiecki,Mściwój I(książę gdański),Leszek Biały(książę krakowski) i Henryk Brodaty(książę śląska)prowadzili akcję chrystianizacyjną na terenach Prus.Akcję misyjną prowadził opat zakonu cystersów w Łeknie i zakon rycerski braci dobrzyńskich,powołany w tym celu przez księcia Konrada.Akcje nie przyniosły jednak
spodziewanych efektów.Wielkie zaangażowanie w chrystianizację Prus
książąt polskich Konrada Mazowieckiego i Henryka Brodatego,inspirowane było przez papieża,który chciał założyć w Prusach państwo
kościelne.Cel ten chciał osiągnąć z pomocą cystersów i księcia
gdańskiego Świętopełka,popierając go w jego dążeniach uniezależnienia
się od Polski.W 1226 r.książę mazowiecki Konrad zaprosił,za namową Jadwigi Śląskiej,zakon na swoje ziemie,przyznając mu w 1228 r.w dzierżawę ziemię chełmińską oraz ziemię michałowską.Pomimo tego Konrad zachował całość swoich prerogatyw książęcych.Ziemia
chełmińskia i michałowska miała stanowić dla zakonu bazę do rozpoczęcia
walk z plemionami Prusów,które zagrażały północnym rubieżom Mazowsza.Jednocześnie Zakon jako
wykrystalizowana już organizacja rycerska niezależna od biskupa
pruskiego Chrystiana stanowił dla tego ostatniego poważną konkurencję.Późniejsze porozumienia Chrystiana z Krzyżakami nie oznaczały poddania
się tych ostatnich jego woli.Wręcz przeciwnie Zakon z pomocą zwłaszcza
legata papieskiego Wilhelma z Modeny podważał stanowisko biskupa
pruskiego,aż w końcu udało mu się przejąć kontrolę nad misją w Prusach,Chrystianowi pozostawiając tylko jedno z trzech biskupstw utworzonych
na terenie Prus,które miał sobie wybrać(czego nie zdążył już zrobić,gdyż nagle zmarł).W 1234 r.współpracę Konrada mazowieckiego z Krzyżakami zakłócił
poważnie najazd zaproszonego przez nich do walki z Prusami margrabiego
Miśni Henryka,który napadł na stolicę księstwa mazowieckiego Płock i
spalił tamtejszą katedrę.Postawiło to w bardzo niekorzystnym położeniu
Zakon,który po wcieleniu Braci Dobrzyńskich nieopatrznie przejął bez
zgody Konrada przekazaną tym ostatnim ziemię dobrzyńską.Zaostrzyło to
reakcję Konrada,który odebrał Zakonowi wszystkie nadane ziemie.Dlatego
Krzyżacy postarali się u cesarza Fryderyka II,aby wydał im w 1235 roku tzw.„Złotą Bullę”(antydatowaną na 1226 r.),która potwierdzała nadanie Krzyżakom ziemi
chełmińskiej oraz michałowskiej,jednak nie jako lenna Konrada
mazowieckiego,ale jako suwerennych właścicieli dzielnicy.Złota Bulla
dostarczyła argumentów legatowi papieskiemu,które pozwoliły na obronę
Zakonu w sporze z Konradem mazowieckim.Dzięki temu udało się legatowi
papieskiemu Wilhelmowi z Modeny
doprowadzić w dniu 19 października 1235 r.do zawarcia ugody Konrada z
władzami Zakonu.Zgodnie z jej treścią Konrad powtórnie przekazał
Krzyżakom ziemię chełmińską,michałowską i okręg nieszawski,natomiast
Zakon zwrócił Konradowi ziemię dobrzyńską.Sprowadzeni Krzyżacy wygrali rywalizację z cystersami o misję w
Prusach,a książęta polscy razem z Krzyżakami w 1242 r.zawarli układ o
podziale Pomorza Gdańskiego i rozpoczęli wojnę zwaną piętnastoletnią,która jednak Polsce nie przyniosła odzyskania wpływów na Pomorzu.Oprócz napływu kolejnych braci,zakon uzyskał także wsparcie papieża wyprawy przeciw Prusom zyskały rangę krucjat,w których brali udział także polscy książęta.W 1235 r.do Krzyżaków przyłączyli się bracia dobrzyńscy,a w 1237 r.zakon kawalerów mieczowych zawarł z nimi sojusz polityczno-militarny,będący unią tych dwóch zakonów.
I etap podboju Prus
Od 1230 do 1249 r.zakon,dzięki stale napływającemu wsparciu i
posiłkom przysyłanym przez Fryderyka II,zdołał całkowicie zająć i
spacyfikować dawne tereny Prusów aż do rzeki Pasłęki(Pomezania).System walki Krzyżaków polegał na stopniowym eliminowaniu rozproszonych
gniazd oporu Prusów i umacnianiu dopiero co zdobytej władzy terrorem
prowadzonym z systemu błyskawicznie budowanych fortyfikacji.Podbijanie Pomezanii spowodowało wybuch I powstania Prusów,których poparł książę pomorski Świętopełk,wypowiadając wojnę Krzyżakom w 1242 r.W związku z porwaniem przez
zakonników jego syna Mściwoja,książę Świętopełk podpisał pokój na
Kowalowym Ostrowie w 1248 r.,na mocy którego m.in.utracił na rzecz
Krzyżaków gród Zantyr i Pień oraz prawo pobierania od nich cła.Zdecydowało to o klęsce powstania i zmusiło Prusów do podpisania w 1249 r.układu w Dzierzgoniu.Prusowie uznali władzę zwierzchnią zakonu i przenieśli się według jego postanowień za Pasłękę.Świeżo zdobyte tereny zakonne zostały skolonizowane przez chłopów sprowadzanych z Mazowsza,Czech i Niemiec.
II etap podboju Prus
Drugi etap podboju Prusów zaczął się w rok po układzie w Dzierzgoniu,kiedy to zakon podjął jednorazową kampanię zdobycia Dolnych Prus i Sambii,co było możliwe dzięki wsparciu króla Czech Ottokara II.Na cześć tego króla główna siedziba zakonu w Dolnych Prusach została nazwana Królewcem.W 1260 r.wybuchło dobrze zorganizowane II powstanie Prusów pod wodzą Herkusa Monte,które zakończyło się niemal sukcesem,jednak ponowne,szybkie wsparcie
cesarza rzymskiego dla zakonu oraz sprawdzona technika budowania twierdz
i stosowanie terroru spowodowała,że w 1283 r.powstanie upadło.Przywódca został pojmany przez Krzyżaków i powieszony,a sami Prusowie
wycięci w pień lub zamienieni w niewolników.W trakcie walk powstała na terenie Prus świetnie zorganizowana sieć
zamków i twierdz,wokół których zaczęły powstawać rolniczo-leśne
latyfundia zarządzane przez rycerzy zakonnych.
Ekspansja na ziemie litewskie
Już w trakcie zmagań z Prusami dochodziło do starć wojsk zakonnych i
litewskich.Po zdławieniu powstania pruskiego nastąpiła eskalacja
konfliktu.W latach 1283-1325 Krzyżacy 75 razy wtargnęli na Żmudź,Litwę i Ruś Czarną.Litwini odpowiedzieli 44 atakami na ziemie zakonu w Prusach i Inflantach.W wyniku konfliktu pogranicze żmudzkie uległo wyludnieniu,ale Żmudzi nie udało się Krzyżakom zdobyć.
Ekspansja na ziemie polskie
„Wiadomo,że trzy krzyże są i o trzech barwach.Różne;tych,co je noszą,też rodzaje trzy:Jest czerwony,ten słusznie zwie się Jezusowym,Albowiem tak Jezusa zabarwił się krwią.Jest biały,odpowiedni zbójcy z prawej strony,Którego zbrodnie kilka odkupiło słów.Jest w końcu czarny,zbója z strony lewej;ten to Zdradziecki Zakon uznał jak słusznie!za swój”.Andrzej Krzycki satyra„Na Zakon Krzyżacki”1520W 1308 r.,własnymi siłami zakon zajął bezprawnie Pomorze Gdańskie,co wywołało protest Władysława Łokietka i pozwanie przed sąd papieski w Inowrocławiu,który 10 lutego 1321 r.nakazał zakonowi zwrot Pomorza,do którego jednak wyroku zakon się nie zastosował.Wielki mistrz przekupił króla Francji,aby wpłynął na papieża,a ten unieważnił wyrok.Papież był wtedy w niewoli awiniońskiej,więc wymuszenie na nim tej decyzji nie było trudne.Wkrótce zakon sprzymierzył się z księciem Janem Luksemburskim oraz władcą Meklemburgii i w 1327 r.zaatakował Kujawy oraz Wielkopolskę,przeprowadzając wiele łupieżczych najazdów,terroryzując mieszkańców,paląc wsie i mordując ludność.Wtedy stoczono w 1331 r.nierozstrzygniętą bitwę pod Płowcami,która mimo że nie zmusiła zakonu do oddania Pomorza,obaliła mit,o niezwyciężonych Krzyżakach.W trakcie kampanii w 1331 roku atakujące od południa wojska Jana Luksemburskiego nie zdołały zdobyć Poznania i zawróciły z powrotem do Czech.W 1345 r.najechali i złupili katedrę w Poznaniu.Zakon nadal próbował też atakować Kujawy i Wielkopolskę metodą wojen podjazdowych,jednak działania dyplomatyczne Kazimierza Wielkiego rozbijające w czasie zjazdu w Wyszehradzie w 1335 r.ich sojusz z Czechami(i pozywając ich przed polubowny sąd papieski w Warszawie w 1339 r.),chcąc też zająć tereny Rusi Czerwonej,skłonił zakon do podpisania pokoju w Kaliszu w 1343 r.,w którym zakon zwrócił Kujawy i ziemię dobrzyńską,zaś warunkowo jako jałmużnę zatrzymywał Pomorza,ziemię chełmińską i michałowską.Pomimo trzech kolejnych wyroków sądu papieskiego,nakazujących zwrot Pomorza,zakon nie oddał nigdy dobrowolnie zasądzonej ziemi.Pokój w Kaliszu zmusił zakon do zaprzestania ataków na Polskę.Zakon skierował wtedy przeciw Litwie,zajmując częściowo Żmudź.Zmusiło to księcia litewskiego Jagiełłę do przyjęcia chrztu,na którym otrzymał imię Władysław oraz ożenku z córką Ludwika Węgierskiego Jadwigą Andegaweńską,zapoczątkowując unię polsko-litewską.Jagiełło na skutek ciągłych walk podjazdowych na Kujawach i na Litwie prowadzonych przez zakon,zdecydował się ostatecznie na rozpoczęcie wielkiej wojny(1409-1411),której kulminacyjnym momentem była bitwa pod Grunwaldem,a uwieńczeniem pokój w Toruniu(1411).Pokój ten został mimo zwycięskiej kampanii wojskowej wymuszony na Jagielle ogólną sytuacją polityczną Polski,gdyż w obronie zakonu stanęła koalicja władców z dynastii Luksemburskiej Jana,ks.zgorzeleckiego,Wacława,króla Czech oraz króla Węgier Zygmunta.Pokój ten nie oddał ponownie Pomorza Gdańskiego ani ziemi chełmińskiej,zmusił jednak zakon do zaprzestania ataków na Litwę i Polskę.Zakon zaczął od tego czasu tracić na sile,a jego sytuacja ekonomiczna pogorszyła się na skutek blokady wymiany handlowej prowadzonej przez Polskę i Litwę.6 lutego 1454 wybuchło wewnątrz państwa zakonnego powstanie mieszczan,które wsparł król Kazimierz Jagiellończyk(wojna trzynastoletnia),stosując przeciw zakonowi taktykę wojen podjazdowych,którą prowadził niegdyś sam zakon.Wojna ta przyniosła w efekcie kolejny pokój toruński(1466)zakon oddał Pomorze Gdańskie,ziemię chełmińską i michałowską,a także część Warmii łącznie ze stolicą zakonu Malborkiem.Oprócz tego wielki mistrz zgodził się być lennikiem króla Polski i przeniósł swoją stolicę do Królewca.
Upadek państwa zakonnego w Prusach
Mimo to zakon co jakiś czas organizował łupieżcze wypady na tereny Warmii i Mazur,jednak już bez większych rezultatów.Od 1501 wielcy mistrzowie krzyżaccy odmawiali składania hołdu lennego władcom Polski,co stało się powodem wojny polsko-krzyżackiej 1519-1521.Po przegranej wojnie,zmuszony przez koneksje rodzinne oraz dla zachowania pokoju wewnętrznego,wielki mistrz zakonu Albrecht Hohenzollern przeszedł na luteranizm,co położyło kres istnieniu państwa zakonnego.Państwo zarządzane przez
Albrechta,mimo że wciąż dość silne militarnie,znalazło się w próżni
politycznej,co wykorzystał król polski Zygmunt Stary i zmusił Albrechta do hołdu lennego w 1525,jako wieczystego lennika Królestwa Polskiego.
Od upadku państwa do dzisiaj
Sekularyzacja i związek z Habsburgami
Zakon krzyżacki,w odróżnieniu od zakonu templariuszy,nigdy nie został oficjalnie rozwiązany przez papieży.Po hołdzie pruskim i sekularyzacji Inflant(Łotwa i Estonia)ostały się głównie domy zakonne na terenie Rzeszy Niemieckiej,gdyż tam znajdowały się najliczniejsze baliwaty.Siedziba wielkich i niemieckich mistrzów została przeniesiona do zamku Mergentheim w Wirtembergii.W związku z przejściem części braci na luteranizm i kalwinizm zakon stał się wspólnotą trzech wyznań przy czym jednak każdy wielki mistrz musiał być wyznania katolickiego.W 1801 r.Napoleon I zatwierdził utratę przez zakon posiadłości na lewym brzegu Renu.Po klęsce Austrii w wyniku postanowień układu podpisanego w Bratysławie(26 grudnia 1805 r.)Napoleon pozostawił cały zakon i jego dobra do
dyspozycji Habsburgów,zaś w 1809 r.rozwiązał zakon w krajach Związku Reńskiego.Wielki mistrz Antoni Wiktor Habsburg przeniósł siedzibę zakonu do Wiednia.W wyniku tych zmian zakon zatracił ekumeniczny charakter i stał się wyłącznie zgromadzeniem katolickim.W 1834 r.cesarz przywrócił samodzielność zakonowi.W XIX wieku zakon powrócił do działalności charytatywnej i szpitalnej.Głównymi reformatorami zgromadzenia byli wielki mistrz arcyksiążę Maksymilian Józef von Österreich-Este
oraz krzyżacki ksiądz Peter Rigler.Członkowie zakonu pełnili służbę
sanitarną i obsługiwali szpitale polowe w armii austriackiej.Odnowienie
instytucji sióstr zakonnych nastąpiło w 1841 r.,kiedy to przeszły do zgromadzenia trzy siostry i zamieszkały w zamku Lanegg w Lanie koło Merano(Południowy Tyrol).W 1929
r.zakon zrezygnował z charakteru rycerskiego żyjący jeszcze
bracia rycerze mieszkali w domach prowincji austriackiej(ostatni
brat-rycerz zmarł w 1970 roku).Po przyłączeniu Austrii do III Rzeszy
hitlerowcy zakazali działalności zakonu i skonfiskowali jego dobra,prześladowali także niektórych zakonników.Naziści wykorzystywali jednak
często symbolikę zakonu w swojej propagandzie.Dla przykładu tarcza z
zakonnym krzyżem stanowiła logotyp nazistowskiej organizacji Bund Deutscher Osten.
Zakon w komunistycznej Czechosłowacji i Czechach
Po II wojnie światowej w Czechosłowacji
władze znacjonalizowały dobra zakonne(skonfiskowane już przedtem przez
nazistów),zarzucając zakonowi,że działał wraz z hitlerowcami na rzecz
germanizacji i popierał władze nazistowskie(podczas,gdy właśnie
władze III Rzeszy zakon prześladowały),a nawet,że mordował Słowian w średniowieczu.Zakonnicy odwołali się do czechosłowackiego Najwyższego Sądu
Administracyjnego,który orzekł nieważność konfiskaty,ale wskutek
przejęcia władzy przez komunistów pozostała ona w mocy.Większość zakonników zmuszona została do emigracji,część z nich
narodowości czeskiej została,ale była szykanowana przez władze.Dopiero
w 1989
doszło do ponownej rejestracji zakonu.Od tego czasu stara się on(w
większości bezskutecznie)odzyskać swoje dawne mienie.Obecnie siedzibą
prowincjała i sióstr zakonnych jest Opawa,a familiarów Bruntal.Oprócz prowadzenia kilku parafii zakon współpracuje też z władzami
samorządowymi przy renowacji zabytkowych obiektów w przeszłości do niego
należących.Prowadzi również własne gimnazjum w Ołomuńcu.Mottem zakonu jest Leczyć i pomagać.
Okres współczesny
Obecną siedzibą wielkiego mistrza jest dom zakonny w Wiedniu przy
Singerstraße 7,obok archikatedry św.Szczepana.Austriackie zakonnice
mają swój dom w Friesach.Oprócz Czech zgromadzenie ma swe domy również w Niemczech(Weyarn,Frankfurcie nad Odrą,Darmstadt,Wetter(Hessen) i w Sielenbach;zakonnice w Passawie),Włoszech(Lana),Słowenii(Ljubljana;zakonnice w Ljutomer),Słowacji(podlega prowincjałowi w Opawie,konwent w Topoľčanach)
i Belgii(Alden Biesen).Zakon kieruje parafiami,prowadzi pracę
duszpasterską,sprawuje opiekę duchową w szpitalach zakonnych,prowadzi
placówki służby zdrowia,domy starców i domy dziecka.Współczesny zakon składa się z czterech gałęzi:braci zakonnych(kapłanów(ojców) i nie kapłanów składających śluby zakonne),księży
oblatów(księży nie składających ślubów),sióstr zakonnych(składających
śluby zakonne),oraz familiares familiarów przynależących do
zakonu osób świeckich i duchownych diecezjalnych.Najbardziej zasłużeni
familiarzy należą do grupy rycerzy honorowych(byli nimi w ostatnich
latach m.in.arcybiskup Wiednia Franz kardynał König i książę Liechtensteinu Franciszek Józef II,a obecnie kard.Kolonii Joachim Meisner oraz Otto von Habsburg i Karl Habsburg-Lothringen).Familiares,których jest w sumie około sześciuset,zorganizowani są w pięć
baliwatów(Niemiec,Austrii,Rzymski,Południowego Tyrolu oraz Czech,Moraw i Śląska) i jedną komturię(Alden Biesen w Belgii).Wszystkie cztery gałęzie podporządkowane są wspólnemu przełożonemu wielkiemu mistrzowi opatowi.Aktualnym wielkim mistrzem jest ks.dr Bruno Platter
sprawujący swój urząd od 2000 roku,ponownie wybrany przez kapitułę
generalną na urząd 24 sierpnia 2006 r.oraz 24 sierpnia 2012 r.na
kolejną sześcioletnią kadencję.W skład zbierającej się co sześć lat kapituły generalnej wchodzą:aktualnie urzędujący wielki mistrz,były wielki mistrz,radcy generalni,prokurator generalny(łącznik zakonu ze Stolicą Apostolską mieszkający w
Rzymie),sekretarz generalny,ekonom generalny,priorzy(stojący na
czele prowincji zakonu),po jednym delegacie z prowincji zakonnych,wybrana przez kapitułę siostra asystentka generalna,siostry przełożone
prowincji i po dwie siostry delegowane przez kapituły prowincjonalne.W
sprawach dotyczących familiarów mają głos delegacji„komturii rzymskiej”
i poszczególnych baliwatów.W sumie do zakonu w roku 2010 należało 87 braci(66 ojców i 11 braci bez święceń kapłańskich,w tym kleryków),9 oblatów,154 sióstr zakonnych oraz około 750 familiarów(dane o familiarach z roku 2007).Współczesna reguła zakonu niemieckiego oparta jest na zasadach augustiańskich i dlatego członkowie zakonu niemieckiego,obok kanoników laterańskich,premonstratensów(norbertanów)są zaliczani do grupy kanoników regularnych.Członkowie zakonu noszą strój zgodny z gałęzią do której należą.Nowicjusze zakonu przywdziewają czarną sutannę przepasaną pasem oraz
czarny płaszcz.Po ślubach czasowych otrzymują czarny płaszcz z krzyżem
zakonu oraz dodatkowo noszą na szyi krzyż zakonny.Po ślubach
wieczystych w sutannę„na stałe”zostaje wpięty krzyż zakonny,zaś
zamiast czarnego płaszcza bracia noszą biały płaszcz z czarnym krzyżem.Kandydaci na księży oblatów noszą najpierw szary płaszcz,zaś później
szary płaszcz z czarnym krzyżem.Siostry zakonne noszą czarne habity
oraz biały welon oraz podobnie jak bracia krzyż przewieszony na szyi.Familiarzy świeccy noszą na świeckim ubraniu czarny płaszcz z krzyżem
zakonnym,zaś duchowni diecezjalni do sutanny w kolorze zgodnym z ich
godnością i komży czarny mucet z krzyżem zakonnym i krzyż na szyi.
Protestancki Baliwat Utrechcki
Istnieje również wywodzący się z tradycji tego zakonu Baliwat Utrechcki Zakonu Teutońskiego w Niderlandach rozwijający się pod opieką tamtejszej monarchii.Baliwat Utrechcki wydzielił się z zakonu krzyżackiego w 1580 r.po sekularyzacji zakonu w Prusach.W 1637 r.kalwińscy członkowie zakonu z Niderlandów całkowicie zerwali podległość papieżowi.Członkostwo w nim ograniczone jest do wyznawców kalwinizmu.Aktualnie na jego czele stoi od 1977 roku komtur krajowy Paweł Antoni baron van der Borgh tot Verwolde.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz