Postacie dramatu
Postacie autentyczne
- Gospodarz jego pierwowzorem był Włodzimierz Tetmajer,przyjaciel Pana Młodego;był malarzem i grafikiem,a także pisarzem i politykiem(działacz ludowy i niepodległościowy)
- Gospodyni jej pierwowzorem była Anna Tetmajerowa z domu Mikołajczykówna,starsza siostra Panny Młodej,żona Włodzimierza Tetmajera
- Ojciec jego pierwowzorem był Jacek Mikołajczyk,ojciec:Anny,Jadwigi,Marysi i Jaśka;był bronowickim gospodarzem
- Pan Młody jego pierwowzorem był Lucjan Rydel,poeta
- Panna Młoda jej pierwowzorem była Jadwiga Mikołajczykówna
- Marysia jej pierwowzorem była Maria Mikołajczykówna,młodsza siostra Anny i starsza siostra Jadwigi;była zaręczona z malarzem Ludwikiem de Laveaux,który zmarł na gruźlicę
- Poeta jego pierwowzorem był Kazimierz Przerwa-Tetmajer,przyrodni brat Włodzimierza Tetmajera
- Dziennikarz jego pierwowzorem był Rudolf Starzewski,redaktor krakowskiego"Czasu"
- Radczyni jej pierwowzorem była Antonina Domańska,ciotka Lucjana Rydla;autorka powieści dla młodzieży,np."Historia żółtej ciżemki"
- Haneczka jej pierwowzorem była siostra Lucjana Rydla,Anna Rydlówna
- Czepiec jego pierwowzorem był Błażej Czepiec,wuj Jadwigi Mikołajczykówny,naprawdę był pisarzem gminnym,w dramacie jest typowym reprezentantem chłopstwa
- Isia jej pierwowzorem była Jadwiga Tetmajer-Naimska,najstarsza córka Anny i Włodzimierza Tetmajerów,później malarka
- Rachela jej pierwowzorem była Pepa Singer,córka karczmarza z Bronowic
- Żyd jego pierwowzorem był Hirsz Singer,ojciec Racheli,karczmarz
- Nos jego pierwowzorem był malarz Tadeusz Noskowski lub kombinacja Noskowskiego z malarzem Stanisławem Czajkowskim
- Maryna i Zosia ich pierwowzorami były Maryna i Zofia Pareńskie,córki Elizy Pareńskiej,krakowskiej znajomej Wyspiańskiego;Zosia została później żoną Tadeusza Boya-Żeleńskiego
- Klimina jej pierwowzorem była wdowa po wójcie,matka chrzestna Isi
Postacie symboliczne
Tzw.osoby dramatu,są personifikacją lęków i marzeń postaci realnych.
- Chochoł Rachela widzi w nim symbol poetycznego końca świata natury,mała Isia nie ma wątpliwości,że to"śmieć",więc wygania go na pole.W zakończeniu dramatu niesie weselnikom jałowość i zatracenie.Przewodzi co prawda korowodowi demonicznych widm,ale zarazem budzi w bohaterach świadomość,odsłaniając to,przed czym chcą uciec.Symbol uśpienia narodu
- Widmo upiór Ludwika de Laveaux,zmarłego narzeczonego Marysi;znana postać z literatury romantycznej upiór zmarłego kochanka,najbardziej wampiryczna ze wszystkich osób dramatu.Symbol miłości romantycznej
- Stańczyk symbol mądrej,niepozbawionej dystansu do bieżącej polityki troski o dobro państwa,odzwierciedla wyrzuty sumienia dziennikarza.Stańczyk demaskuje słabość Dziennikarza,który kształtuje opinię publiczną,a jednocześnie ma problemy z własną tożsamością.Nie widzi perspektyw,stracił wiarę w cokolwiek,nawet Boga i swoje siły
- Hetman Franciszek Ksawery Branicki,współtwórca konfederacji targowickiej;symbol fałszu i zdrady narodowej.Hetman ukazuje się Panu Młodemu,który zastanawia się,co by o jego małżeństwie z chłopką powiedzieli szlacheccy przodkowie
- Rycerz Czarny Zawisza Czarny z Garbowa,uosobienie honoru i odwagi polskiego rycerstwa.Ukazuje się Poecie,którego marzenia o potędze nie przystają tak samo jak dawne polskie mity do rzeczywistości
- Upiór Jakub Szela,jeden z przywódców rzezi galicyjskiej z 1846 roku,czyli krwawych wystąpień chłopskich skierowanych przeciwko szlachcie,duchowieństwu i urzędnikom dworskim.Ukazuje się Dziadowi,ukazuje prawdę o marzeniach o cudzie szlachecko- czy inteligencko-chłopskiego pojednania,domaga się prawdy historycznej o tych wzajemnych stosunkach szlachty i chłopów.Jest wyrzutem sumienia i upomnieniem.Symbol krwawej zemsty chłopów na panach
- Wernyhora legendarny lirnik kresowy,wróżbita,który rzekomo przepowiedział odzyskanie przez Polskę niepodległości; przychodzi do Gospodarza z poselstwem o zorganizowanie powstania,ale widzą go także Staszek i Kuba.Gospodarz nie potrafi rozwikłać wszystkich sensów wizyty Wernyhory,nie rozumie jego słów,ale ulega sile pięknego narodowego obrazu,którego nie jest w stanie urzeczywistnić.Wernyhora rozkazuje pędzić do Warszawy i zwołać wszystkie stany w sejmie.Daje mu złoty róg sygnał do walki,każe zgromadzić lud przed kościołem i czekać do świtu,kiedy to wszystko się rozpocznie.Gospodarz,początkowo pełny zapału,daje Jaśkowi złoty róg,ważny symbol niepodległości i czynu narodowego,który zostaje zgubiony przez próżność Jasiek wraca się po czapkę z pawim piórem,którą upuścił i gubi róg.Wernyhora jest zwiastunem czynu,niepodległości oraz pojednania chłopsko-inteligenckiego.Symbol porozumienia ponad podziałami
- Złoty róg symbol czynu i walki narodowowyzwoleńczej,mający ruszyć społeczeństwo do walki
- Chata bronowicka symbol całej Polski
- "Czapka z piór"czapka z pawimi piórami jest symbolem próżności i przedkładania prywaty nad sprawami narodu
- Krzak róży przykryty słomą symbolizuje uwięziony naród,pełen życia i nadziei
- Kaduceusz symbolizuje laseczkę błazna,wręczoną rzekomemu przewodnikowi opinii publicznej.W tradycji symbol pokoju,natomiast w Weselu,ironicznie sporu
- Dzwon Zygmunt symbol potęgi i wielkości historycznej narodu
- Złota podkowa szczęście odłożone na przyszłość,gubi ją koń Wernyhory.Podkowę odnajduje Gospodyni i chowa do skrzyni„na zaś”,gest ten jest zapowiedzią zwycięstwa powstania za jakiś czas
- Chocholi taniec symbolizuje zniewolenie,uśpienie i marazm narodu
- Zasłuchanie bezczynne czekanie na cud
- Zgromadzenie chłopów z kosami nawiązanie do bitwy pod Racławicami,symbol gotowości chłopów do walki
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz