Cztery ze zbudowanych na"Vulcanie"statków pasażerskich dwunastokrotnie zdobywały Błękitną Wstęgę Atlantyku,były to:
- "Kaiser Wilhelm der Große"(2x)
- "Deutschland"(8x)
- "Kronprinz Wilhelm"
- "Kaiser Wilhelm II"
W 1906 r.otwarto filię stoczni w Hamburgu,5 lat później przeniesiono tam siedzibę firmy,a jej nazwę zmieniono na Vulcan-Werke Hamburg und Stettin AG.Wówczas to stocznia w Hamburgu zaczęła przejmować zlecenia na większe jednostki,a w Szczecinie produkowano tylko małe statki oraz,podczas I wojny światowej,okręty podwodne.W 1905 r.zbudowano największy wówczas pasażerski statek parowy na świecie SS"Kaiserin Auguste Victoria".Wyczyn ten powtórzono w 1913 r.w hamburskim oddziale"Vulcana",budując kolejny największy pasażerski statek parowy na świecie SS"Imperator"przewyższający pod każdym względem RMS"Titanic",który zatonął rok wcześniej."Imperator"w 1920 r.w wyniku reparacji wojennych został przejęty przez linie Cunard Line z Wielkiej Brytanii i przemianowany na RMS"Berengaria".Po 1918 r.stocznia zaprzestała produkcji okrętów na mocy postanowień traktatu wersalskiego,który tego zabraniał.Armatorzy ograniczali także zamówienia na budowę statków pasażerskich,chociaż jeszcze w 1924 r.stocznia notowała nadal bilans dodatni.W 1925 r.sytuacja się zdecydowanie pogorszyła tak,że nawet subwencja rządów Prus i Rzeszy nie uratowała jej od kryzysu.Rok później stocznia"Vulcan"została zakupiona przez firmę Deschimag(Deutsche Schiff-und Maschinenbau AG)z Bremy.W 1928 r.wraz z początkiem wielkiego kryzysu przedsiębiorstwo zaprzestało także produkcji lokomotyw.Ta część dawnego"Vulcana"została przejęta przez firmę August Borsig GmbH z Berlina.W 1938 r.ponownie uruchomiono m.in.wydział budowy maszyn,który dwa lata później mógł przyjąć zamówienie na okręty podwodne dla Kriegsmarine.Pierwszy i jeden z niewielu ukończonych zwodowano w październiku 1943 r.Budowano tu także torpedowce.Do końca wojny stocznia została całkowicie zniszczona.Po 1945 r.na jej terenie i przyległej Stettiner Oderwerke zbudowano Stocznię Szczecińską,a obecnie działa tam również Szczecińska Stocznia Remontowa"Gryfia".Jednym z jej nabrzeży jest Nabrzeże Wulkan.
Wybrane statki i okręty zbudowane w stoczni"Vulcan":
pasażerskie:
- SS"Augusta Victoria"(1889 r.)
- SS"Kaiser Wilhelm der Große"(1897 r.)
- SS"Deutschland"(1900 r.)
- SS"Kronprinz Wilhelm"(1901 r.)
- SS"Kaiser Wilhelm II"(1903 r.)
- SS"Kaiserin Auguste Victoria"(1905 r.)
- SS"George Washington"(1908 r.)
- SS"Imperator"(Hamburg,1913 r.)
- SS"Steuben"ex-"München","General von Steuben"(1922 r.)
pancerniki:
- "Preußen"(I)(1876 r.)
- SMS"Brandenburg"(1893 r.)
- SMS"Weißenburg"(1894 r.)
- "Mecklenburg"(1903 r.)
- "Preußen"(II)(1905 r.)
- "Pommern"(1907 r.)
- "Rheinland"(1910 r.)
- "Dingyuan" i "Zhenyan"
krążowniki:
- "Leipzig"(1877 r.)
- "Jiyuan"(1883 r.)
- "Jingyuan"(1887 r.)
- "Hertha"(1898 r.)
- "Hansa"(1898 r.)
- "Hamburg"(1904 r.)
- "Lubeck"(1905 r.)
- "Stettin"(1907 r.)
- "Mainz"(1909 r.)
- "Breslau"(1912 r.)
- "Wiesbaden"(I)(1915 r.)
- "Brummer"(1916 r.)
- "Bremse"(1916 r.)
- "Wiesbaden"(II)(1917 r.)
- "Rostock"(1917 r.)
torpedowce:
- A 2(1915 r.)
- A 3(1915 r.)
- A 5(1915 r.)
- A 6(1915 r.)
- A 8(1915 r.)
- A 9(1915 r.)
- A 10(1915 r.)
- A 11(1915 r.)
- A 13(1915 r.)
- A 14(1915 r.)
- A 16(1915 r.)
- A 17(1915 r.)
- A 18(1915 r.)
- A 19(1915 r.)
- A 20(1915 r.)
- A 21(1915 r.)
- A 22(1915 r.)
- A 23(1915 r.)
- A 24(1915 r.)
- A 25(1915 r.)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz