czwartek, 3 grudnia 2015

AG Vulcan Stettin

Aktien-Gesellschaft(AG)Vulcan Stettin przedsiębiorstwo stoczniowo-maszynowe działające przed II wojną światową w Szczecinie.Zostało założone w 1851 r.jako Vulcan-Werft na Drzetowie(wtedy:Bredow)przez hamburskich inżynierów Früchtenichta i Brocka.Pierwszym statkiem był parowy bocznokołowiec Dievenow.W 1857 r.zostało oficjalnie powołane przez króla Prus Fryderyka Wilhelma IV i przekształcone w spółkę akcyjną(niem.Aktien-Gesellschaft,AG),na którą składały się udziały firm z Berlina i Szczecina.Nazwę zmieniono na Stettiner Maschinenbau AG"Vulcan"(Szczecińskie Towarzystwo Budowy Maszyn"Vulcan"S.A.)a na nowym wydziale uruchomiono także budowę parowozów.W latach 1866-1870 montowano ich aż 70 rocznie."Vulcan"była pierwszą stocznią cywilną w Prusach,która dostała zamówienie od Kriegsmarine na budowę pancernika był nim zbudowany w 1874 r.Preußen.Do 1900 r.trwał intensywny rozwój stoczni,na jej pochylniach wodowane były okręty dla najważniejszych armatorów początkowo niemieckich,później także z innych krajów świata takich jak:Chiny,Rosja,Grecja,Brazylia i Japonia.
Cztery ze zbudowanych na"Vulcanie"statków pasażerskich dwunastokrotnie zdobywały Błękitną Wstęgę Atlantyku,były to:

  • "Kaiser Wilhelm der Große"(2x)
  • "Deutschland"(8x)
  • "Kronprinz Wilhelm"
  • "Kaiser Wilhelm II"

W 1906 r.otwarto filię stoczni w Hamburgu,5 lat później przeniesiono tam siedzibę firmy,a jej nazwę zmieniono na Vulcan-Werke Hamburg und Stettin AG.Wówczas to stocznia w Hamburgu zaczęła przejmować zlecenia na większe jednostki,a w Szczecinie produkowano tylko małe statki oraz,podczas I wojny światowej,okręty podwodne.W 1905 r.zbudowano największy wówczas pasażerski statek parowy na świecie SS"Kaiserin Auguste Victoria".Wyczyn ten powtórzono w 1913 r.w hamburskim oddziale"Vulcana",budując kolejny największy pasażerski statek parowy na świecie SS"Imperator"przewyższający pod każdym względem RMS"Titanic",który zatonął rok wcześniej."Imperator"w 1920 r.w wyniku reparacji wojennych został przejęty przez linie Cunard Line z Wielkiej Brytanii i przemianowany na RMS"Berengaria".Po 1918 r.stocznia zaprzestała produkcji okrętów na mocy postanowień traktatu wersalskiego,który tego zabraniał.Armatorzy ograniczali także zamówienia na budowę statków pasażerskich,chociaż jeszcze w 1924 r.stocznia notowała nadal bilans dodatni.W 1925 r.sytuacja się zdecydowanie pogorszyła tak,że nawet subwencja rządów Prus i Rzeszy nie uratowała jej od kryzysu.Rok później stocznia"Vulcan"została zakupiona przez firmę Deschimag(Deutsche Schiff-und Maschinenbau AG)z Bremy.W 1928 r.wraz z początkiem wielkiego kryzysu przedsiębiorstwo zaprzestało także produkcji lokomotyw.Ta część dawnego"Vulcana"została przejęta przez firmę August Borsig GmbH z Berlina.W 1938 r.ponownie uruchomiono m.in.wydział budowy maszyn,który dwa lata później mógł przyjąć zamówienie na okręty podwodne dla Kriegsmarine.Pierwszy i jeden z niewielu ukończonych zwodowano w październiku 1943 r.Budowano tu także torpedowce.Do końca wojny stocznia została całkowicie zniszczona.Po 1945 r.na jej terenie i przyległej Stettiner Oderwerke zbudowano Stocznię Szczecińską,a obecnie działa tam również Szczecińska Stocznia Remontowa"Gryfia".Jednym z jej nabrzeży jest Nabrzeże Wulkan.
Wybrane statki i okręty zbudowane w stoczni"Vulcan":
pasażerskie:

  • SS"Augusta Victoria"(1889 r.)
  • SS"Kaiser Wilhelm der Große"(1897 r.)
  • SS"Deutschland"(1900 r.)
  • SS"Kronprinz Wilhelm"(1901 r.)
  • SS"Kaiser Wilhelm II"(1903 r.)
  • SS"Kaiserin Auguste Victoria"(1905 r.)
  • SS"George Washington"(1908 r.)
  • SS"Imperator"(Hamburg,1913 r.)
  • SS"Steuben"ex-"München","General von Steuben"(1922 r.)

pancerniki:

  • "Preußen"(I)(1876 r.)
  • SMS"Brandenburg"(1893 r.)
  • SMS"Weißenburg"(1894 r.)
  • "Mecklenburg"(1903 r.)
  • "Preußen"(II)(1905 r.)
  • "Pommern"(1907 r.)
  • "Rheinland"(1910 r.)
  • "Dingyuan" i "Zhenyan"

krążowniki:

  • "Leipzig"(1877 r.)
  • "Jiyuan"(1883 r.)
  • "Jingyuan"(1887 r.)
  • "Hertha"(1898 r.)
  • "Hansa"(1898 r.)
  • "Hamburg"(1904 r.)
  • "Lubeck"(1905 r.)
  • "Stettin"(1907 r.)
  • "Mainz"(1909 r.)
  • "Breslau"(1912 r.)
  • "Wiesbaden"(I)(1915 r.)
  • "Brummer"(1916 r.)
  • "Bremse"(1916 r.)
  • "Wiesbaden"(II)(1917 r.)
  • "Rostock"(1917 r.)

torpedowce:

  • A 2(1915 r.)
  • A 3(1915 r.)
  • A 5(1915 r.)
  • A 6(1915 r.)
  • A 8(1915 r.)
  • A 9(1915 r.)
  • A 10(1915 r.)
  • A 11(1915 r.)
  • A 13(1915 r.)
  • A 14(1915 r.)
  • A 16(1915 r.)
  • A 17(1915 r.)
  • A 18(1915 r.)
  • A 19(1915 r.)
  • A 20(1915 r.)
  • A 21(1915 r.)
  • A 22(1915 r.)
  • A 23(1915 r.)
  • A 24(1915 r.)
  • A 25(1915 r.)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz