Most kolejowy na rzece Wiśle w Toruniu,w ciągu linii kolejowej nr 353:Poznań Olsztyn Skandawa(GP).Most znajduje się między stacjami Toruń Główny i Toruń Miasto.Całkowita długość mostu wynosi 977 m.Pięć przęseł znajdujących się nad głównym nurtem Wisły,ma rozpiętość 94,16 m;przęsła nad terenem zalewowym Kępą Bazarową i Małą Wisłą są krótsze i mają rozpiętość ok.36 m;dziewięć z nich poprowadzonych jest po łuku o promieniu 377 m.
Historia
Decyzja o budowie mostu,która zapadła w 1868 r.wiązała się z budową linii kolejowej z Poznania do Olsztyna i Wystrucia.Prace budowlane rozpoczęto w 1870 r.w 1871 r.ukończono filary,a w 1873 r.zakończono montaż żelaznej konstrukcji.15 sierpnia tego roku nastąpiło oficjalne otwarcie przeprawy,której długość wynosiła 996,78 m.W latach 1876-1877 zostały ukończone wieże ustawione na filarach brzegowych.Pierwotnie był to most kolejowo-drogowy miał po jednym pasie drogowym i kolejowym,konieczne więc były mijanki przed wjazdem.Na skrajnych filarach mostu,zarówno od strony miasta,jak i po przeciwnej stronie Wisły wznoszą się po dwie czworoboczne wieże,obecnie jedno-,a pierwotnie trój-kondygnacyjne;druga kondygnacja posiadała w narożach nadwieszone wieżyczki,najwyższa była okrągła i zwieńczona krenelażem.W niszach wież stały posągi od strony południowej króla pruskiego Fryderyka II i cesarza Wilhelma I,od strony miasta posągi mistrzów krzyżackich Hermana Balka i Hermanna von Salzy;poniżej posągów znajdowały się płaskorzeźby ze scenami nawiązującymi do posągów powyżej nich.Odpowiednio były to:wkroczenie wojsk pruskich do Torunia w 1793 r.pod posągiem Fryderyka Wielkiego,postępy niemieckiej kultury i cywilizacji pod postacią Wilhelma I,założenie miasta Torunia przez Krzyżaków pod figurą Hermanna Balka,natomiast pod rzeźbą Hermanna von Salzy scena nawracania pogańskich Prusów.Po 1920 r.dekoracje rzeźbiarskie uległy zniszczeniu.Posągi Fryderyka Wielkiego i Wilhelma zostały uszkodzone już w 1920 r.prawdopodobnie przez wojska polskie wkraczające do Torunia od strony Podgórza i wkrótce zdjęte w nieustalonych okolicznościach.Płaskorzeźby natomiast skuto w 1925 r.za zgodą ówczesnego konserwatora zabytków.Przez długi czas był to jedyny most w Toruniu,obsługiwał więc jednocześnie ruch kolejowy,pieszy i kołowy.W 1934 r.otwarto nowy most drogowy(obecnie im.Józefa Piłsudskiego).Po tym czasie most kolejowy zamknięto dla ruchu kołowego i położono na nim drugi tor.W czasie wojny był dwukrotnie wysadzany przez Polaków w 1939 i Niemców w 1945 r.W 1948 r.odbudowany.Po wojnie wieżyczki mostowe obniżono o dwie kondygnacje,usuwając charakterystyczny element panoramy miasta.
Użytkowanie obecne
Most jest obecnie użytkowany wyłącznie przez kolej.Obecnie także jest oficjalnie zamknięty dla ruchu pieszego,lecz istnieje możliwość przejścia chodnikiem z krat stalowych po wschodniej stronie.W 1999 r.patronem mostu został Ernest Malinowski.
Znaczek pocztowy
Most ten znalazł się na jednym z czterech znaczków pocztowych wydanych w 2008 r.przez Pocztę Polską w emisji„Mosty w Polsce”(obok mostu Poniatowskiego w Warszawie,mostu spawanego w Maurzycach i mostu Siekierkowskiego w Warszawie).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz